Dieta białkowa

Dieta białkowa, nazywana także dietą Dukana (od jej autora – francuskiego lekarza, Pierre Dukana), protal bądź proteinową, ma na celu dynamiczne pozbycie się z organizmu nadmiernych zapasów, równolegle go nie uszkadzając, a do tego nie powodując dyskomfortu u odchudzających się osób.
Dieta ta bazuje na ograniczeniu jedzenia węglowodanów oraz tłuszczów i zamiast tego, podwyższeniu w odżywianiu dawki posiłków proteinowych, jakie są sowite w białka, a z nich przede wszystkim jest zbudowany nasz organizm. Ażeby całkowicie przetrawić dostarczone proteiny, organizm potrzebuje o wiele większych nakładów energii niż w przypadku węglowodanów i tłuszczów. Z racji tego, że musi on pobierać ją z rezerw tłuszczowych, wolno rzec, iż hasłem koronnym diety białkowej jest chudnięcie jedząc i między innymi z tej przyczyny jest ona tak lubiana wśród wielu odchudzających się osób.
Dieta białkowa składa się z czterech faz, które zachodzą jedna po drugiej. Pierwsze dwa etapy to faza uderzeniowa oraz faza naprzemienna. Ich zamiarem jest utrata wagi, co ma miejsce niejako natychmiast, a od tego czasu jest utrzymywane. Kolejno przebiegają faza utrwalenia i faza stabilizacji, które mają pomóc w podtrzymaniu wymarzonej postury, a także tłumieniu następowania efektu jo-jo.
Dieta proteinowa ma wielu zwolenników, ponieważ stosując ją, nie trzeba zwracać czujności na kalorie, a do tego nie odczuwa się głodu, co częstokroć spotykane jest w innych dietach. Oprócz tego, znacznie motywuje, bowiem jej rezultaty są dostrzegalne niejako od razu.

Fazy diety proteinowej

Dieta białkowa posiada wyraźnie wytyczone zasady. Dzieli się ona na cztery następujące po sobie fazy, z jakich każda trwa ustaloną ilość czasu. Fazy te to:
Faza 1 – uderzeniowa (ataku)
Jej długość jest uzależniona od tego, ilu kilogramów chce pozbyć się zainteresowana osoba. W sytuacji, gdy ma ona na celu „zgubienie” 5 kilogramów, wystarczy jeden dzień pierwszego etapu, 10 kilogramów – 3 dni, 10-20 kilogramów – 5 dni, za to ponad 20 kilogramów – 7-10 dni. W trakcie fazy ataku wskazane jest spożywanie jedynie produktów białkowych w dowolnej ilości i o dowolnych porach.
• Faza 2 – naprzemienna (równomiernej utraty wagi)
Faza ta bazuje na jedzeniu na zmianę: 5 dni produktów bogatych w białko plus warzyw, a kolejne 5 dni samych produktów białkowych. Można też w zastępstwie pięciu dni, robić modyfikację co jeden dzień. Fazy naprzemiennej respektuje się aż do momentu, kiedy nasyci nas uzyskana dzięki niej waga. Tak jak w fazie pierwszej, jak i drugiej należy pić 1,5 litra napojów dziennie oraz jeść 1-2 łyżki otrąb owsianych i pszennych.
• Faza 3 – utrwalania
Ten etap ma zdarzyć się wtedy, kiedy już osiągniemy wymarzony efekt. Zgodnie z nazwą, polega na umacnianiu wszystkich kilogramów, których się pozbyliśmy – na każdy kilogram powinno się przeznaczyć 10 dni umacniania. Mało tego zmniejsza się rygorystyczność diety, bowiem do dwóch razy w tygodniu można spożyć wysokokalorycznie.
• Faza 4 – ostateczna stabilizacja
Jest to etap, którego musimy przestrzegać już do końca życia, dzięki niemu będziemy mogli podtrzymać osiągniętą sylwetkę. Główne instrukcje fazy ostatecznej stabilizacji to regularne jedzenie małych posiłków oraz unikanie słodyczy, tłuszczów i alkoholu. Raz w tygodniu wypada jeść tak, jak w fazie pierwszej.

fazy diety (białkowej|proteinowej|dukana},dieta białkowa i jej fazy,dieta
fazy diety (białkowej,dieta proteinowa i jej fazy,dieta dukana

Wady diety dukana

Mimo tego, że dieta białkowa jest w ostatnim czasie nader popularna wśród odchudzających się osób, ma także swoich przeciwników, którzy zwracają uwagę na jej wady.

Negatywne strony diety Dukana można ujrzeć zwłaszcza w jej startowym stadium. Jak wiadomo, bazuje ona na tym, aby wyeliminować węglowodany i tłuszcze, aczkolwiek zwiększyć ilość spożywanych białek. To wiąże się wprawdzie z tym, że w pierwszej fazie stosowania diety, czyli w fazie uderzeniowej, wolno doświadczać wrażenia osłabienia i zmęczenia. Mimo, że powszechnie węglowodanów nie uznaje się za zdrowe, organizm ich wymaga do harmonijnego funkcjonowania. Poza tym, zakazuje się jedzenia owoców i warzyw, więc może mieć miejsce ubytek witamin również składników mineralnych – w związku z tym nieodłączne jest, aby uzupełniać je suplementami.

Powinno się także zaakcentować, iż dieta białkowa jest bardzo surowa – ma ściśle określone zasady i należy ich troskliwie przestrzegać. To jednak u osób odchudzających się może wywoływać problemy z metabolizmem, wynikiem czego będzie zaistnienie wzdęć oraz lekkich zaparć.

Decydując się na używanie diety Dukana w swoim życiu, musimy wziąć pod uwagę fakt, że sugerowane produkty odżywcze są trudno dostępne na polskim rynku (np. owoce morza, mięso indycze), a w związku z tym kosztowne. Ponadto, powinniśmy być świadomi jej możliwych, znaczących konsekwencji. Ma ona bowiem wpływ na nasze nerki oraz wątrobę, które są obciążane. Na dodatek tego, wzrasta niebezpieczeństwo choroby nowotworowej, a również poziom cholesterolu.

wady diety proteinowej,dieta białkowa i jej wady,jakie wady ma dieta dukana

Zalety diety białkowej

Ostatnimi czasy dieta białkowa uzyskała w Polsce sensacyjną sławe. Stało się tak za sprawą tego, że dość przejrzyście różni się ona od innych diet. Przede wszystkim nie opiera się na ciągłym liczeniu kalorii oraz sprawdzaniu składu każdego konsumowanego produktu. Dodatkowo jej efekty widać już po kilku dobach od wdrożenia jej w życie, co jest imponującym motywatorem dla odchudzających się osób. Ze względu na to, iż podtrzymuje się ona – jak sama definicja pokazuje – głównie na powiększeniu posiłków bogatych w białka, zapewnia stratę kilogramów, nie zastępując stanu masy mięśniowej i nie powodując wiotczenia skóry, a wręcz zapewnia ich uelastycznienie.
Co ważne, dieta białkowa posiada niesłychanie zrozumiałe zasady, dzięki czemu każdy może ją wykorzystywać bez obaw, że źle pozna któreś instrukcje. Białka powodują, że spada apetyt, a tym samym nie odczuwa się głodu, jak ma to miejsce w przypadku innych diet. Osoby, które ją stosują, nie chodzą więc permanentnie podenerwowane, a wręcz przeciwnie – wykazują więcej energii oraz dobre samopoczucie.
Warto zaakcentować, że dieta proteinowa jest bezpieczna, co zostało zaaprobowane przez badania medyczne. Jej zasady nie nakazują, aby zrezygnować z ukochanych dań, a spożywane posiłki mogą być różnorodne. Dieta pozwala zrównoważyć masę ciała i nie dopuszcza efektu jo-jo, za to powoduje sporą (na całe życie) zmianę nawyków żywieniowych, wspomagając w organizmie poziom żelaza, jak i przyspieszając przemianę materii.
Skrupulatnie przestrzegając zasad diety białkowej, w czasie 2-3 miesięcy zaistnieje szansa „zgubienia” nawet 15 kilogramów.

Wiadomości o diecie proteinowej

Dieta białkowa zdobyła niebywałą popularność pośród wielu odchudzających się osób. Bazuje ona przede wszystkim na jedzeniu produktów białkowych, a wystrzeganiu się tych, które gromadzą tłuszcze i węglowodany. Dieta białkowa składa się z czterech etapów, a każdy z nich ma rygorystycznie określone reguły, odnoszące się do tego, co jest dozwolone jeść, a czego trzeba się wystrzegać.
W fazie pierwszej wolno jeść tylko produkty białkowe i nie wolno sięgać po warzywa. Dozwolone jest więc chude mięso, ryby, owoce morza, drób, jaja, podroby oraz chude produkty nabiałowe. Należy dodatkowo pić półtorej litra napojów dziennie.
Faza druga – naprzemienna – umożliwia już jedzenie warzyw bez żadnych ograniczeń ilościowych. Można je mieszać i jeść o dowolnej godzinie, surowe oraz gotowane. Będą to pomidory, rzodkiewki, ogórki, szpinak, szparagi, pory, fasolka szparagowa, seler, koper, kapusta i zielone sałaty. Do jadłospisu wolno wziąć pod uwagę dodatkowo marchew i buraki, ale nie umieszczając ich we wszelkich daniach. Pierwsza oraz druga faza uwzględniają 2 łyżki otrąb owsianych i pszennych.
Trzecia faza, czyli utrwalania akceptuje już na wzbogacenie naszego menu o kolejne pozycje. Znamionuje to, że oprócz konsumowania artykułów z fazy uderzeniowej oraz naprzemiennej, można dołączyć owoce (pomijając winogrona, czereśnie, banany i wiśnie), pełnoziarnisty chleb i ser żółty. Na dodatek, raz na dwa tygodnie powinno się zjeść ryż, ziemniaki bądź makaron.
Ostatnia faza, polegająca na stabilizacji i trwająca do końca życia, pozwala na wiele więcej, jakkolwiek nadal zabrania się słodzenia herbaty i kawy oraz jedzenia słodyczy. Tutaj poleca się codzienne jedzenie pełnoziarnistego chleba, a jeden dzień w tygodniu trzeba przestrzegać zasad z fazy pierwszej.